Janji Hapuskan Semua Tol Jambatan Pulau Pinang Contoh Guan Eng Sangat Tidak Berpengetahuan

Janji untuk menghapuskan semua tol di Jambatan Pulau Pinang adalah contoh bagaimana Lim Guan Eng sangat tidak berpengetahuan.

Tidak seperti janji BN untuk menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang untuk motosikal secara langsung menangani keperluan kumpulan berpendapatan rendah sambil menggalakkan orang ramai menggunakan motosikal untuk masuk ke pulau itu, ikrar Guan Eng untuk menghapuskan semua tol untuk semua kenderaan – sama ada kereta atau treler besar – hanya akan memberi keuntungan kepada golongan kaya dan syarikat.

Lebih teruk lagi! Langkah ini dijamin akan secara mendadak memburukkan lagi keadaan lalu lintas di Pulau.

Apabila anda menggalakkan lebih banyak kenderaan memasuki pulau itu di mana jalan-jalan di pulau itu sempit dan sesak, di manakah kenderaan tambahan ini akan pergi?

Ini pasti membawa bencana yang mana seseorang yang mempunyai otak (tidak seperti ketua menteri) boleh bayangkan.

Jambatan Pulau Pinang sudah sesak terutamanya pada waktu puncak dan lebih banyak kenderaan menggunakan jambatan itu akan menyebabkan lebih banyak kesesakan kerana menghapuskan tol tidak bermakna jambatan atau jalan masuk dan keluar jambatan itu akan menjadi lebih luas. Jalan-jalan berliku yang sempit di pulau itu tidak akan tiba-tiba menjadi kurang sempit dan kurang berliku. Selesaikan masalah ini dahulu!

Tol diterima secara meluas sebagai alat pengurusan kesesakan lalulintas dan Tokong mahu menghapuskan alat berkuasa ini dari pulau yang sudah sesak itu?

Cara yang lebih baik untuk mengurangkan kesesakan di Jambatan Pulau Pinang adalah dengan cepat menggesa pelaksanaan tag RFID yang akan menyelesaikan masalah kesesakan di pintu tol dan mempunyai harga kadar yang berubah-ubah di mana tol akan lebih mahal pada masa puncak untuk menyebarkan lalu lintas agar lebih tersebar sepanjang hari.

Itulah yang akan dilakukan oleh BN – tidak seperti rungutan populis seorang Ketua Menteri yang jika dilaksanakan, akan membawa bencana trafik tertentu kepada Pulau Pinang.

Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 15 April 2018

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee

-PRU14.TV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *