Adakah Makam Nabi S.A.W Tidak Boleh Dimasuki Langsung?

Share This:

Isu yang kecil dan tidak perlu diperbesarkan. Ia hanya tertumpu kepada penggunaan perkataan yang boleh diberikan tafsiran pelbagai apabila seorang ustaz dikatakan dalam tulisan itu berhujah makam Nabi Muhammad tidak pernah dimasuki oleh sesiapa pun sejak tahun 881 hijrah – hampir seribu tahun lalu.

Susulan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa beliau memasuki makam Rasulullah dan memberikan salam secara terus kepada baginda.

Namun dakwaan ustaz tersebut tidak benar sama sekali kerana terdapat dua lapisan dinding yang menutupi Makam Sayidina Rasulullah bersama Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Umar yang telah dikatakan ustaz Fathul yang melihat sendiri keadaan itu, ketika memetik sumber sebuah portal.

Jadi,adakah makam Nabi S.A.W itu benar-benar tidak boleh dimasuki langsung?

1.Sebenarnya, boleh jer masuk. Tapi mestilah dengan kebenaran pemerintah Arab Saudi selaku penjaga dua tanah suci Makkah dan Madiah.

2. Video yang dipaparkan ini adalah video kawan baik pada Perdana Menteri kita, Mantan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono yang diberikan peluang yang sama untuk masuk ke dalam Kaabah dan ke Makam Nabi S.A.W di Madinah.

3. Kenapa Raja Salman bagi PM kita masuk ke dalam makam Nabi? Sebab Raja Salman tau manhaj PM Najib ni macam mana. Dia tau PM kita bukan orang yang sembah kubur macam Abu Syafiq Al-Kazzab.

4. Apa-apa pun ni semua ketentuan ALLAH. Jika ALLAH dah nak beri peluang, siapa kita nak halang kan?

5. Tapi, by the end of the day, makam hanyalah makam. Tak boleh bagi apa-apa kebaikan dan kemudaratan. Kita menziarahi ke makam sesiapa pun adalah bertujuan mengingati mati sepertimana yang dinyatakan oleh Nabi S.A.W

Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ، فَزُورُوهَا

“Dulu aku pernah melarang kamu untuk menziarahi kuburan, tetapi sekarang ziarahilah.” (Sahih Muslim, no. 977. Kitab al-Jana’iz)

Rasulullah Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَزُورَ فَلْيَزُرْ، وَلَا تَقُولُوا هُجْرًا

“Dulu aku pernah melarang kamu untuk menziarahi kuburan, maka sekarang, sesiapa yang mahu menziarahi kubur, maka ziarahlah, dan janganlah mengucapkan kata-kata yang bathil.” (Sunan ash-Shaghir an-Nasaa’i, no. 2033. Dinilai Sahih oleh al-Albani)

Rasulullah Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

إِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ ثَلَاثٍ: عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا، وَلْتَزِدْكُمْ زِيَارَتُهَا خَيْرًا

“Dulu aku melarang kamu dari tiga perkara (iaitu) menziarahi kubur, tetapi sekarang, ziarahilah ia dan hendaklah ziarah yang kamu lakukan itu menambah kebaikan.” (Sunan ash-Shaghir an-Nasaa’i, no. 4429, 5653. Bab: al-Idznu fii dzalika)

Rasulullah Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُكُمْ الْآخِرَةَ

“Ziarahilah kubur, kerana ia dapat mengingatkan kamu kepada akhirat.” (Sunan Ibnu Majah, no. 1558. Bab: Ziarah al-Qubuur)

Rasulullah Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

إِنِّي نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا، فَإِنَّ فِيهَا عِبْرَةً

“Sesungguhnya aku pernah melarang kamu dari menziarahi kubur, tetapi sekarang, ziarahilah ia. Kerana padanya terdapat ‘ibrah (pelajaran).” (Musnad Ahmad, no. 11329. Dinilai sahih oleh al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth)

Rasulullah Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam bersabda:

نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ، ثُمَّ بَدَا لِي أَنَّهَا تُرِقُّ الْقَلْبَ، وَتُدْمِعُ الْعَيْنَ، وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ، فَزُورُوهَا وَلَا تَقُولُوا هُجْرً
ا
“Sesungguhnya aku pernah melarang kamu dari menziarahi kubur, kemudian dibenarkan kepadaku kerana ia melembutkan hati, menitiskan air mata, dan mengingatkan kepada kehidupan akhirat. Maka ziarahilah ia. Dan janganlah mengucapkan kata-kata yang bathil.” (Musnad Ahmad, no. 13487. Dinilai sahih oleh Syu’aib al-Arnauth)

6. So Abu Syafiq Al Kazzab. Mana der research report ko pasal status halal McD daaa? Ni trick kau nak lari dari jawab issue ke?

-PRU14.TV

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*