Terlalu Banyak Cicak, Satu Petanda Rumah Anda Dalam Bahaya Dan…

Share This:

Kebiasaanya di mana-mana rumah pasti akan ada cicak yang mudah untuk dijumpai di dinding-dinding rumah.Jika sudah ada cicak di rumah pasti akan mula timbul isu tahi cicak yang bertaburan, terutamanya di bilik yang jarang digunakan atau pun di tandas.

Malah, bunyi yang dikeluarkan oleh cicak juga kadang-kadang akan mengganggu penghuni rumah tersebut terutamanya di waktu malam.

Namun tahukah anda apakah tanda-tanda apabila haiwan ini jika sering dijumpai dirumah ?

Walaupun kadang kala cicak yang berkeliaran di dalam rumah ini tidak menganggu tetapi kita perlu juga untuk lebih berhati-hati. Menurut masyarakat umum dan beberapa hadis sahih, cicak ini adalah makhluk yang membawa sihir dan akan memberi keburukan kepada manusia.

Di dalam islam juga telah menjelaskan barang siapa yang membunuh cicak pada satu kali pukulan, jadi baginya adalah ganjaran seratus kebaikan. Begitulah selanjutnya kebaikan yang akan diperolehi pada sesiapa yang membunuh cicak.

“Kitab” az Zawaid menyebut, bila hadits Aisyah ini sahih. Saat lakukan ruqyah rumah, rata-rata ketika dibacakan surat Al Baqarah dengan anehnya ada cicak secara tiba-tiba jatuh dan mati atau kadang-kadang didapati cicak mati dengan tubuh hangus. Banyak dari kumpulan jin yang bertukar rupa menjadi cicak (haiwan melata) untuk meletakkan racun atau sihir dirumah.

Bukan sahaja cicak dijadikan sebagai penyampai sihir, tetapi cicak juga mengandungi bakteria berisiko seperti bakteria Escherichia Coli. Kesan yang akan dialami jika terkena bakteria ini akan mengakibatkan sakit perut dan membahayakan kesihatan tubuh badan.

Oleh itu, banyak keburukan yang akan kita dapat apabila cicak berada di rumah. Seeloknya kita cuba untuk berhati-hati dan cuba menghindari cicak ini dengan menghalau cicak yang berada di dinding rumah. Semoga perkongsian ini bermanfaat.

-PRU14.TV

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*