Mahathir Dan Azmin Keduanya Perlu Singkirkan Anwar

Share This:

Hanya ada satu cara Azmin boleh mengekalkan jawatannya dan memastikan dia boleh bertahan. Dan ia adalah dengan mengambil alih jawatan Presiden PKR, yang bermaksud Anwar perlu digulingkan. Untuk mewujudkan kesan bahawa Mahathir adalah ancaman yang benar dan serius kepada Umno, pertama dia mesti menguasai Pakatan Harapan dan menjadi Top Dog. Dan ini bermakna dia juga perlu singkirkan Anwar. Oleh itu, terdapat kepentingan yang sama Mahathir dan Azmin bahawa Anwar mesti disingkirkan kerana Mahathir perlu menjadi ketua Pakatan Harapan manakala Azmin perlu menjadi ketua PKR.

Pengunduran Tun Dr Mahathir Mohamad dari Umno pada 29 Februari 2016 adalah dengan satu objektif dalam fikiran. Ia bertujuan untuk menjadikan Umno panik, seperti yang berlaku ketika dia melakukan perkara yang sama pada bulan Mei 2008. Namun, untuk menciptakan tanggapan bahawa beliau adalah ancaman yang benar dan serius kepada Umno, dia mesti terlebih dahulu menguasai Pakatan Harapan dan menjadi Top Dog. Dan ini bermakna dia perlu menyingkirkan Anwar Ibrahim, pemimpin de facto Pakatan Harapan.

Menteri Besar Selangor Azmin Ali masih ‘selamat’ kerana ‘masa’ . Dia tidak pernah menjadi Menteri Besar pilihan DAP atau PKR. Malah, beliau bukanlah Menteri Besar pilihan PAS. Beliau adalah Menteri Besar Selangor pilihan DYMM Sultan Selangor dan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, yang menyerahkan nama Azmin untuk pertimbangan DYMM dan kelulusan seterusnya. Jadi, Azmin tahu bahawa dalam beberapa bulan akan datang, sebaik sahaja pilihan raya umum akan berakhir, dia akan kehilangan jawatannya.

Hanya ada satu cara Azmin boleh mengekalkan jawatannya dan memastikan kerjaya politiknya dapat bertahan. Dan ianya adalah mengambil alih sebagai Presiden PKR. Dan itu bermakna Anwar perlu digulingkan kerana selagi dia masih pemimpin de facto Pakatan dan isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR, Azmin akan menghitung hari untuk ‘berkubur’.

Kedua-dua Mahathir dan Azmin perlu Anwar disingkirkan: Mahathir supaya dia boleh menjadi pemimpin Pakatan Harapan dan Azmin supaya dia boleh menjadi pemimpin PKR

Jadi, demi kepentingan keduanya Mahathir dan Azmin, Anwar disingkirkan. Mahathir perlu memimpin Pakatan Harapan manakala Azmin perlu memimpin PKR. Mahathir memberitahu Azmin bahawa masa depannya terletak kepada mengambil alih jawatan presiden PKR. Azmin mempunyai lebih banyak sokongan dalam parti daripada Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail. Jadi, jika dia mulakan gerakan, majoriti parti akan menyokongnya. Sekiranya Azmin tidak berbuat apa-apa, beliau tidak akan menjadi Menteri Besar Selangor selepas pilihan raya umum yang akan datang kerana dari awalnya beliau tidak pernah menjadi pilihan Pakatan.

Mendapatkan Azmin untuk membuat gerakannya terhadap Wan Azizah adalah penting untuk membunuh seluruh keluarga, termasuk Anwar dan Nurul Izzah. Bagi Mahathir, bagaimanapun, itu bukan perancangan terakhirnya. Itu hanya sebahagian daripada pelan rancangannya. Perancangan akhir baginya dan Mukhriz akan kembali ke Umno.

Tidak ada rancangan untuk menamakan Mahathir sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan sementara dan itu bermakna Mukhriz juga turut berakhir

Mahathir perlu menampakkan penampilannya yang mengawal Pakatan Harapan dan cukup berbahaya untuk mengenakan Umno dan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum akan datang. Kemudian dia menjadi ancaman serius kepada Umno dan Barisan Nasional dan cara terbaik untuk menghapuskan ancaman ini adalah dengan membawanya kembali ke Umno.

Mahathir tahu hanya ada satu jalan ke Putrajaya. Dan ianya adalah melalui Umno. Pakatan Harapan bukannya jalan ke Putrajaya. Ia adalah jalan mati. Jadi, sekiranya Boboi ingin menjadi Perdana Menteri, dia mesti dibawa semula ke  dalam Umno. Tetapi ia tidak boleh kembali kepada Umno sebagai ahli semata-mata. Ia mesti kembali kepada Umno sebagai Timbalan Perdana Menteri II. Dan dalam pemilihan parti selepas pilihan raya umum, beliau mesti memenangi jawatan Naib Presiden Umno dengan bantuan Najib.

Misi keseluruhan Mahathir telah dikurangkan untuk menjadikan Mukhriz DPM II

Masa tidak berpihak pada Mahathir. Selain daripada faktor umur, pilihan raya umum yang akan datang makin hampir dan mungkin dalam masa tiga atau empat bulan akan datang. Malah Mahathir kehilangan cengkamannya bukan sahaja kepada Pakatan Harapan tetapi juga partinya sendiri, PPBM. Beberapa pemimpin PPBM memanggil Mahathir Bapak Sampah – bertentangan dengan Tunku Abdul Rahman (Bapak Merdeka), Tun Razak Hussein (Bapak Pembangunan), dan Tun Hussein Onn (Bapak Perpaduan).

Malah, Malaysiakini melaporkan perkara itu dalam artikelnya Harakah Article: Dr M May Return To Umno Before GE14’, di mana artikel itu berkata, “Jika parti (Umno) boleh menawarkan kedudukan yang baik untuk anaknya Mukhriz – jawatan tinggi dalam kerajaan – cukup memadai untuk menghapuskan konflik politik sekarang. Malah kedudukan ‘Timbalan Perdana Menteri 2’ cukup memadai “. (BACA DI SINI)

Pakatan Harapan tidak akan memenangi pemilihan umum yang akan datang jadi satu-satunya cara Mukhriz boleh menjadi Perdana Menteri adalah melalui Umno dan bukan melalui pembangkang

Jadi itulah penyelesaian akhir Mahathir. Segala-galanya hanyalah sebahagian daripada permainan persepsi. Dan persepsi permainan ini adalah Umno hanya selamat apabila Mahathir kembali dalam parti dan tidak selamat jika Mahathir adalah de facto Top Dog of Pakatan Harapan. Oleh itu, Mahathir perlu dibawa kembali ke Umno secepat mungkin. Dan menawarkan Mukhriz jawatan DPM II jika perlu untuk meyakinkan Mahathir untuk kembali ke Umno.

Seperti yang dikatakan orang Cina, hanya ada satu harimau di gunung. Sama ada Mahathir atau Anwar. Seluruh dunia tahu Mahathir dan Anwar berpura-pura telah memaafkan dan melupakan masa lalu. Tetapi ini bukan tentang masa lalu. Ini adalah tentang masa depan. Mahathir dan Anwar tidak mempercayai satu sama lain. Kedua-dua mahu mengawal atau menjadi ‘Top Dog’ Pakatan Harapan. Tetapi hanya seorang boleh berbuat demikian.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal Both Mahathir And Azmin Need Anwar Out. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*