Bukti Rakyat Malaysia Makin Miskin, RM 100 Sehari Tak Cukup

Share This:

Bagi kebanyakan orang, nilai RM100 itu sangat besar. Cuba perhatikan jumlah dibelanjakan ibu kita ketika membeli barang basah di pasar. RM100 itu boleh beli stok lauk untuk beberapa hari, kan?

Kalau nak dibandingkan dengan zaman sekolah atau di universiti dulu-dulu, memanglah kosnya tak sama. Tengok jugalah kita hidup di zaman mana.

Namun, menipu sangatlah kalau RM100 tak cukup untuk sehari bagi seorang penuntut atau orang bujang.

Foto: IG


Baru-baru ini, seorang pengguna Twitter dilabel ‘tak reti bersyukur’ kerana membuat status yang sangat menjengkelkan di mata netizen.

“Ibu bagi RM100 untuk belanja hari ini macam mana nak meneruskan hidup ni?”
 tulisnya.

Foto: Twitter


Kan tak pasal-pasal kena ‘cop’ tak reti bersyukur. Dek kerana tak tahan dengan cemuhan berjemaah daripada netizen, gadis berkenaan bertindak memadam tweetnya itu.


Mana tak kena kecam, dari status sahaja dah boleh ‘dengar’ macam mengeluh. Nilai RM100 itu sebenarnya cukup saja untuk satu hingga dua minggu kalau berhemah belanjanya.

“Makan mekap ke weh!”
 komen netizen.

Foto: Kisah Dunia

“Oh, lupa. Puasa sunat pun boleh berjimat.”


Eh, eh. Fathia Latiff pun ada bagi komen juga lah!

Foto: Twitter


Aduh, mendapatlah kau dik dengan kecaman dan cacian daripada netizen.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*