Jahabar Sadiq Dan Misteri Pembiaya Beliau

Share This:

Jahabar mahu membeli The Malaysian Insider apabila ia ditutup dan berharap untuk melakukannya dalam masa tiga bulan atau pada Jun 2016. Bagaimanapun, beliau tidak dapat mengumpul wang dan ia mengambil masa selama setahun sebelum dia boleh mendapatkan pembiaya untuk memberi RM40 juta yang diperlukan untuk membiayai sebuah portal be rita untuk sekurang-kurangnya lima tahun. Persoalan adalah, siapa pembiaya yang telah berjanji memberikan RM40 juta yang diperlukan Jahabar?

Hari ini, merupakan Hari April Fool, Jahabar Sadiq sepatutnya melancarkan portal barunya, The Malaysian Insight. Ia sebenarnya dirancang 12 bulan lalu apabila The Malaysian Insider ditutup. Malah, semua kakitangan The Malaysian Insider telah diberitahu agar tidak mencari pekerjaan di tempat lain tetapi hanya mengambil cuti tiga bulan kerana pada pertengahan 2016 The Malaysian Insider akan beroperasi semula.

The Malaysian Insider menyebabkan pemilik menanggung kos RM500,000 sebulan untuk beroperasi tanpa pendapatan sebenar. Kos Malaysiakini juga sama manakala kos Free Malaysia Today pula kira-kira RM350,000 sebulan untuk beroperasi. Dan semua portal ini bergantung kepada penderma atau pembiaya untuk terus hidup kerana tidak ada ROI.

The Malaysian Insider menelan kos RM6 juta setahun dan selepas menghabiskan RM13 juta dalam tempoh dua tahun, pemilik memutuskan untuk menutup portal tersebut. Itulah kos biasa untuk menjalankan portal berita dan melainkan jika anda mempunyai berjuta-juta untuk dihabiskan maka anda tidak akan mampu hidup dua tahun. Menjalankan portal berita adalah permainan yang sangat mahal dan jika anda berharap untuk menjana wang maka anda berada dalam perniagaan yang salah.

Mula-mula Jahabar cuba menjual The Malaysian Insider kepada Umno sebanyak RM6 juta pada akhir 2015 dan apabila ianya gagal maka dia terpaksa menutup portal tersebut apabila wang habis

Jahabar sangka dalam masa tiga bulan atau pada Jun 2016 beliau akan dapat mengaktifkan semula The Malaysian Insider dan menggaji semua kakitangan. Rancangannya adalah untuk melakukan MBO dan membeli lThe Malaysian Insider pada harga RM1 juta. Pemilik kemudian perlu menghapus kira-kira RM12 juta. Tetapi mendapatkan RM1 juta tidak semudah yang dia fikir. Tiada siapa yang akan membakar wang pada sesuatu yang tidak menjana pendapatan, melainkan sumber wang anda juga adalah percuma. Pada asasnya, ia seperti mencampak wang ke dalam longkang.

Dan RM1 juta untuk membeli The Malaysian Insider hanya permulaan. Kemudian ada RM6 juta setahun yang pembiaya perlu membayar dan komitmen lima tahun. Pada dasarnya sesiapa membiayai The Malaysian Insider perlu menyediakan tidak kurang daripada RM40 juta, dengan pengembangan, kenaikan gaji, dan lain-lain.

Tong, jutawan yang menghabiskan RM13 juta di The Malaysian Insider sebelum dia menutup portal tersebut

Hanya orang yang akan bersedia untuk menghabiskan wang sebanyak itu akan menjadi orang-orang yang perlu ‘lengan’ media dalam talian untuk tujuan politik. Dan orang-orang pro-kerajaan sudah mempunyai media arus perdana mereka. Jadi hanya pembangkang memerlukan sesuatu seperti The Malaysian Insider.

Jahabar tidak berjaya mendapatkan wang tersebut, malah RM1 juta untuk membeli The Malaysian Insider pun gagal diperolehi. Jadi pengambilalihan pada Jun 2016 tidak berlaku dan tiga bulan menjangkau satu tahun. Sementara itu, tiga bulan cuti untuk bekas kakitangan menjadi 12 bulan, Jahabar berbincang dengan beberapa pihak yang berminat mengambil alih The Malaysian Insider atau memulakan portal baru.

Justo berkata Sarawak Report menjadi broker penjualan data dicuri kepada Ho dan Tong sebanyak US $ 2 juta tetapi tidak pernah membayar dan mereka mengubah dokumen

Pembiaya Jahabar tidak berminat untuk mengambil alih The Malaysian Insider kerana ia membawa beban yang terlalu banyak. The Malaysian Insider telah terlibat dalam maklumat penerbitan dicuri yang telah dipalsukan sebelum ia diterbitkan. Menurut Xavier Andre Justo yang menjual data yang dicuri kepada The Malaysian Insider, beliau tidak mengubah dokumen. Beliau berkata dia hanya menjual dokumen dicuri dan dia tidak tahu yang ianya dipalsukan mereka. Justo juga mendakwa beliau tidak pernah dibayar AS $ 2 juta yang telah dijanjikan.

BACA DISINI: I was offered $2.7m for stolen data: Ex-PetroSaudi employee Xavier Andre Justo

Dengan latar belakang tersebut The Malaysian Insider tidak akan menjadi satu cadangan yang berdaya maju. Pembiaya Jahabar itu mahu portal baru yang tidak mempunyai ‘sejarah’. Oleh itu wujudnya The Malaysian Insight. Tetapi The Malaysian Insightsedang dipasarkan sebagai ‘dihidupkan semula’ The Malaysian Insider. Dan itulah sebabnya Ho Kay Tat, penerbit The Edge Media Group yang memiliki The Malaysian Insider, meminta Jahabar mengisytiharkan siapa pembiayanya (LIHAT BERITA DI BAWAH).

Lim Kit Siang menyambut kelahiran bayi baru DAP

Ho bimbang The Malaysian Insight akan dilihat sebagai Versi ke 2, The Malaysian Insider. Dan itu bermakna Ho dan / atau Tong Kooi Ong dan / atau The Edge Media Group akan disyaki berada di belakang The Malaysian Insight dan menjadi pembiaya portal itu. Apa Ho lakukan, walaupun sebelum The Malaysian Insight beroperasi, dia cuba menjauhkan diri dari portal berita baru ini. Oleh itu, beliau meminta Jahabar bersikap telus dengan mengisytiharkan pembiayanya, Ho mengatakan bahawa dia dan kumpulannya bukan pembiaya.

Ho meminta kita mencari di tempat lain siapa pembiaya Jahabar dan tidak menuding jari pada dia, Tong atau The Edge. Sebenarnya, orang-orang dalam perniagaan tersebut sudah tahu bahawa DAP di belakang The Malaysian Insight. DAP mempunyai rizab yang besar daripada dana yang mereka terima daripada Israel. Dan salah satu daripada sebab untuk pembiayaan ini adalah untuk melancarkan perang media terhadap Umno dan Barisan Nasional menjelang pilihan raya umum akan datang.

BACA DISINI: DAP offered RM1.2 billion to win GE13, build Israeli military camp as reward, claims PAS research director

Bagi Jahabar ini bukan berkenaan perjuangan tetapi semata-mata mengenai wang. Sebelum The Malaysian Insider ditutup dia cuba untuk berurusan dengan Umno, pada akhir tahun 2015, rundingan dengan Umno untuk membeli portal pada harga RM6 juta. Jika Umno telah bersetuju, Jahabar akan membayar The Edge Media Group RM1 juta dan akan membuat keuntungan sebanyak RM5 juta. Umno, bagaimanapun, tidak berminat kerana The Malaysian Insider adalah toksik.

Jahabar tidak kisah sama ada Umno atau DAP membeli The Malaysian Insider atau membiayai The Malaysian Insight. Selagi mereka boleh mendapatkan RM40 juta untuk tempoh lima tahun akan datang sahaja yang penting. Berita dan laporan boleh condong mengikut kemahuan pembiaya. Memandangkan DAP kini adalah pemilik The Malaysian Insight, berita tersebut akan menjadi pro-DAP / pro-Pakatan Harapan dan anti-Umno, anti-Barisan Nasional dan anti-PAS, dan mungkin anti-Melayu / anti-Islam juga .

Ho bimbang The Malaysian Insight mungkin disalah anggap sebagai The Malaysian Insider Versi ke-2

Berterus terang mengenai pihak penaja, Bos The Edge memberitahu portal baru

(Malay Mail Online, 21 Mar 2017) – Jahabar Sadiq, bekas editor portal berita yang tidak berfungsi lagi The Malaysian Insider (TMI), telah dicabar oleh bekas pembiayanya hari ini untuk mendedahkan sumber dana untuk portal berita barunya The Malaysian Insight.

Ho Kay Tat, penerbit The Edge Media Group yang memiliki TMI sebelum ditutup pada Mac tahun lepas, kata kebenaran diperlukan demi ketelusan dan kepentingan awam.

“Saya harap Encik Jahabar kini telah bertemu pembiaya lebih baik daripada kita untuk The Malaysian Insight. Beliau telah berkata bahawa sumber kewangan beliau adalah dari ekuiti swasta, ahli perniagaan dan pinjaman. “

“Untuk ketelusan dan demi kepentingan awam, Encik Jahabar perlu menyediakan nama-nama mereka dan tidak membiarkan perkara itu diselubungi misteri,” kata Ho dalam surat kepada Singapura harian The Straits Times.

Ho juga menafikan bahawa syarikat beliau telah menutup TMI ‘on the first sight of trouble’, menjelaskan bahawa laman itu telah menelan belanja sebanyak RM500,000 sebulan dan tidak lagi mampan.

“Ini adalah satu jumlah wang yang besar untuk kumpulan media kecil yang dibiayai secara persendirian serta tidak disokong oleh mana-mana parti politik atau organisasi korporat yang besar,” kata Ho.

Minggu lalu, Jahabar berkata portal itu akan dilancarkan ke dalam talian pada bulan ini “sebagai tapak percuma sebelum memperkenalkan ‘paywall’ pada masa akan datang”

Beliau enggan, bagaimanapun, untuk mendedahkan sumber pembiayaan beliau.

“Ia telah mengambil saya selama 10 bulan untuk meyakinkan beberapa ekuiti swasta dan ahli perniagaan supaya memberikan saya pinjaman untuk melakukan ini,” Jahabar dipetik sebagai berkata dalam laporan itu.

Tahun lepas, The Edge Media Group memutuskan untuk menamatkan TMI, kira-kira lapan tahun selepas portal berita itu bermula pada tahun 2008.

Jahabar berkata keputusan The Edge Media Group untuk menutup portal berita itu dibuat atas sebab-sebab komersial.

Putrajaya sebelum ini telah menyekat akses kepada TMI, dengan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak mendakwa portal berita itu telah menyebabkan kekeliruan orang awam dalam satu artikel yang memetik sumber yang tidak dinamakan dari panel penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

 

Dedah sumber dana, portal yang bakal dilancarkan diberitahu

(The Star, 21 Mar 2017) – The Insight Malaysia, yang diketuai oleh pengasas bersama kepada The Malaysian Insider yang sudah ditutup Jahabar Sadiq, digesa mendedahkan sumber pembiayaan portal.

“Untuk ketelusan dan demi kepentingan awam, Encik Jahabar perlu menyediakan nama-nama mereka dan tidak membiarkan perkara itu diselubungi misteri,” Ketua Pegawai Eksekutif The Edge Media Group (TEMG) dan penerbit Ho Kay Tat berkata dalam komennya yang disiarkan oleh The Straits Times Singapura.

Ho berkata Jahabar sebelum ini mendedahkan bahawa The Insight Malaysia – yang dijadual memulakan operasi pada akhir Mac – dibiayai oleh ekuiti swasta, ahli perniagaan dan pinjaman.

Dalam komennya, Ho turut menolak dakwaan Jahabar bahawa The Malaysian Insider telah ditutup dengan tindakan serta merta.

“Kami telah kerugian RM13 juta sejak kita membelinya pada Jun 2014 daripada Encik Jahabar dan pengasas bersama.”

“Dengan tiada kemungkinan perubahan haluan, dan dengan laman web yang disekat, kami tidak mempunyai pilihan melainkan untuk menghentikan operasinya,” katanya.

TEMG menutup The Malaysian Insider pada Mac 2016 selepas portal berita tersebut telah disekat oleh pihak berkuasa ke atas satu siri artikel mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Ho menjelaskan bahawa TEMG telah menghadapi masalah berhubung pendedahan 1MDB itu yang mengakibatkan penggantungan selama tiga bulan pada bulan Julai 2015.

“Kami mencabar penggantungan itu di mahkamah, menang dan meneruskan penerbitan selepas sembilan minggu. Kami tidak melarikan diri, “katanya.

Ho mendakwa penggantungan itu menyebabkan kerugian berjumlah beberapa juta ringgit daripada dua aset yang menguntungkan.

Beliau menambah, walaupun digantung, gaji kakitangan masih dibayar sepenuhnya walaupun rizab tunainya telah habis kepada ‘tahap itu bermakna kita tidak dapat mengekalkan operasi The Malaysian Insider’, yang mana menelan belanja RM500,000 sebulan.

“Ini adalah satu jumlah wang yang besar untuk kumpulan media kecil yang dibiayai secara persendirian serta tidak disokong oleh mana-mana parti politik atau organisasi korporat yang besar,” katanya.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal JAHABAR SADIQ AND THE MYSTERY OF HIS FUNDER. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments

One thought on “Jahabar Sadiq Dan Misteri Pembiaya Beliau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*